Kto je śniadania?

7/28/2013


Jest może coś, co chcielibyście o mnie wiedzieć? Mogłabym zrobić jakiś tag o sobie. Oczywiście mam na myśli rzeczy nie ingerujące zbyt mocno w moją prywatność. Zastanawiałam się nad tym, ponieważ zawsze lubiłam wiedzieć coś o osobach, których czytam blogi czy oglądam kanały na youtube :) Jeżeli zatem znajdą się jakieś pytania, proszę o wysłanie ich poprzez formularz kontaktowy, by nie spamować tutaj. Wybiorę kilka najciekawszych i odpowiem na nie. Dajcie znać czy w ogóle podoba Wam się taki pomysł.
_____________________________________________________________________________________

 To, że śniadanie uważane jest za najważniejszy posiłek w ciągu dnia, wie chyba każdy. Ale czy wszyscy wiedzą dlaczego tak jest? Co daje nam regularne spożywanie śniadań? Co powinno się na nie składać? Z czego powinniśmy na pewno zrezygnować? Ile osób wciąż nie jada rano? Przekonacie się, czytając dalej ;)


źródło

Zjedzenie śniadania nie zajmuje bardzo dużo czasu, a daje nam wiele korzyści. Powinniśmy je zjeść po przebudzeniu się, a przed wyjściem z domu.
Zdrowe, energetyczne śniadanie powinno dostarczać dużej dawki węglowodanów złożonych, ponieważ łagodnie podnoszą poziom cukru we krwi i dostarczają nam dużo energii na długi czas.
Idealnym źródłem tych węglowodanów jest musli, niesłodzone płatki śniadaniowe oraz pieczywo razowe. Kolejnym składnikiem powinny być produkty dostarczające białka i wapnia, np. jogurt naturalny, kefir, mleko, ser biały.
Rano powinniśmy zrezygnować z ciastek, dosładzanych płatków (np. czekoladowych kuleczek), tłustych wędlin czy słodkich, sztucznych deserów na bazie mleka (która z samym mlekiem za wiele wspólnego nie mają).
Przez żywieniowców za najzdrowsze śniadanie świata uważana jest owsianka. Chodzi o błonnik (beta-glukan) znajdujący się głównie w owsie. Dzięki niemu posiłek pęcznieje w żołądku i przyspiesza uczucie sytości. Muszę przyznać, że od kiedy spróbowałam płatków owsianych, nic innego nie gości już rano na moim stole! Są pyszne :)



Korzyści ze spożywania regularnych śniadań:

- lepsza odporność na stres

- efektywniejszy układ immunologiczny

- lepszy nastrój

- lepsze wyniki w nauce i zapamiętywaniu - sprawniejszy układ nerwowy

- łatwość utrzymywania właściwej wagi

- kontrola uczucia głodu w ciągu całego dnia

- zmniejszenie prawdopodobieństwa przejadania się

Niestety wiele osób wciąż rezygnuje z tego posiłku. Najczęściej słyszę, że nie mają czasu. A przecież przygotowanie kanapki i zjedzenie jej zajmuje naprawdę niewiele czasu! Przez to potem chodzą głodni i kuszą się na jakieś słodkości bądź inne niezdrowe przekąski w ciągu dnia. Wystarczyłoby zjeść porządny posiłek rano, który zapewnia uczucie sytości przez dłuższy czas. 

Według badania "Zachowania i nawyki żywieniowe Polaków" przeprowadzonego w 2010 roku przez Centrum Badań Opinii Społecznej:
- co piąty Polak rezygnuje z codziennego śniadania

- aż 20% osób poniżej 24 roku życia rezygnuje ze śniadania kilka razy w tygodniu
- co szósty uczeń bądź student je śniadania tylko sporadycznie lub w ogóle go nie jada

Pamiętajmy jednak o tym, że śniadanie to podstawa i obowiązkowy posiłek w ciągu dnia. Zwiększa przemianę materii i daje sytość na długi czas. Nie rezygnujmy z niego!


A co Wy najczęściej jecie na śniadanie?


źródło


Według chińskiego powiedzenia:

"Śniadanie jedz jak cesarz, obiad jak szlachcic, a kolację jak żebrak."

       źródło:
  • prywatnezdrowie.pl
  • cbos.pl




14 komentarze

  1. Tak to prawda, śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, ja jem zawsze. Nawet jak się bardzo spieszę nigdy nie wyjdę z domu bez śniadania. Mogę nie zjeść obiadu ani kolacji, ale śniadanie to mus :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam tak samo :D śniadanie to mus, choćbym miała zjeść kanapkę po drodze :)

      Usuń
  2. W roku akademickim jem zawsze. Nie wyobrażam sobie wyjść z akademika bez śniadania, ale w wakacje bywa różnie, choć zrozumiałam, że muszę również wakacje zjeść porządne śniadanie. Dlatego zazwyczaj jem owsiankę ewentualnie kanapki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w moim przypadku nie ma znaczenia czy są to wakacje czy też rok szkolny, od dziecka kazano mi jeść śniadania, chociażby małą kromeczkę chleba, ale zawsze coś, tak mi zostało i nie potrafię wyjść z domu bez zjedzenia czegoś :)

      Usuń
    2. Ja w roku akademickim śniadania niestety jem rzadko i przeważnie nie są one zbyt zdrowe. Bo trzeba się spieszyć, bo się nie chce... zawsze znajduje się milion wymówek. Ale w wakacje postanowiłam zmienić nawyki żywieniowe i więcej ćwiczyć :) Mam tylko nadzieję, że wytrwam.

      Usuń
    3. jeżeli się przyłożysz to wytrwasz! trzymam kciuki i życzę powodzenia :) gdy zabraknie motywacji, napisz ;) postaram się dodać Ci trochę sił!

      Usuń
  3. Moi rodzice nigdy nie jedli śniadań więc przykład szedł z góry.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. szkoda, zatem sama wyrób sobie nawyk ;) nowe przyzwyczajenia bywają trudne, jednak słyszałam, że po 21 dniach robienia czegoś regularnie wchodzi to w nawyk ;) nie sprawdzałam dokładnie tej teorii na sobie, ale ponoć tak jest :)

      Usuń
    2. Słyszałam też wersję o 30 dniach, ale kto wie... pewnie zależy to indywidualnie od każdego z nas.

      Usuń
  4. Od razu po wstaniu z łóżka, jem wypasiona owsiankę:) Po inspiracje zapraszam na swojego blogahttp://siostraelwa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja sniadania jem codzienie nie umiem inacze

    OdpowiedzUsuń
  6. nigdy nie rozumialam jak mozna nie jesc sniadan. ja chyba padlabym od razu z glodu :P

    OdpowiedzUsuń
  7. Od pewnego czasu zawsze zaczynam dzień od śniadania - zauważam dużą zmianę w moim samopoczuciu.

    OdpowiedzUsuń

Instagram

FACEBOOK

Obserwatorzy